Zes kunstenaars uit landen die aan de finale van het Eurovisie Songfestival meedoen, komen in Rotterdam bijzonder werk maken. Binnenkort kun je de zes containers en een grondschildering van #UPstreetRotterdam zelf gaan bekijken op de parkeerplaats naast Ahoy. Eerst stellen we dit internationale gezelschap van getalenteerde street artists graag aan je voor. De Nederlandse afgevaardigde presenteren we in deze zesde en laatste aflevering: Yasja Ligtelijn!
Hoe ben je als kunstenaar begonnen?
Als klein kind legde ik mijn verhalen uit door te tekenen en schilderen, want mijn taalbeheersing was er nog niet helemaal. Op advies van mijn ouders en leraren, moest ik iets gaan doen met mijn rare fantasieën en tekenskills. Na de middelbare school volgde ik een kunstopleiding in België en sliep ik doordeweeks op een strenge kostschool, in een oud klooster. Daarna ging ik naar de kunstacademie in Maastricht waar ik in 2016 afstudeerde als illustratief designer. In die tijd deed ik ook opdrachten, zoals ontwerpen voor tattoo’s of portretten. In 2017 begon ik ook opdrachten van bedrijven te krijgen voor murals, en een jaar later kwam ik met spraypaint als medium in contact.
Het balletje ging echt aan het rollen toen ik naar festivals en jams ging om te painten, in binnen- en buitenland. Ik heb altijd geloofd ik wat ik kan—al kan ik er soms ook onzeker over zijn—en mijn motto’s zijn ‘waar een wil is, is een weg’ en ‘no risk, no fun’. Naast mijn harde werk zijn dat de sleutels tot het waarmaken van mijn dromen, en mijn droom was om van mijn kunst te kunnen leven.
Hoe zou jij je stijl omschrijven?
Mijn kunst is denk ik een beetje borderline. Het heeft veel contrasten: ruwe verftechniek in combinatie met heel precies werk, en donker in combinatie met felle kleuren. Er zit veel emotie in, vooral het soort emoties die de meeste mensen voor anderen verbergen. Er zit vaak ook een feministische en antiracistische boodschap in mijn werk. Maar ik groei nog altijd als artiest, dus mijn stijl blijft zich ontwikkelen.
Wat is het grootste verschil tussen werken in je studio en werken aan een muurschildering?
Werken in een studio leidt minder af, je hebt bijvoorbeeld niet te maken met mensen die langs lopen of het weer. Maar het voelt veel bijzonderder om een muur te schilderen dan een canvas. Wat betreft inhoud, kan het veel meer laten zien aan het publiek dan een schilderij in een studio of galerie. Kunst in de straten is toegankelijk voor iedereen en maakt veel los in mensen. Je kunt je gedachten overbrengen en mensen daarmee inspireren door kunst. Daarnaast voelt het schilderen op muren als dansen, omdat je met je hele lichaam werkt.
Wat is het vreemdste of meest verrassende dat je overkomen is tijdens het schilderen van een muur?
Naast een paar ongelukken met de hoogwerker die me fataal hadden kunnen zijn geworden, is één van de mafste dingen wat er gebeurde toen ik in het westen van IJsland een muur paintte. Er waren een paar dagen waarop ik niet kon werken vanwege de wind. Ik zat in een hostel en daar werden twee Amerikaanse jongens binnen gebracht door de lokale politie. De wind waaide zo hard dat zij er meerdere keren door omgerold waren in hun auto. De auto was op zijn dak geland en was helemaal total loss.
Wie zou jij kiezen als winnaar van het Eurovisie Songfestival 2021?
Ah, het kan eigenlijk niet om te stemmen op de artiest die je eigen land vertegenwoordigt. Maar ik zou zeggen dat Jeangu Macrooy moet winnen. Ik heb alle nummers geluisterd en van een hoop kreeg ik echt kromme tenen. Ze klonken me te vrolijk of overdreven. De sfeer van Jeangu Macrooy zijn song is prachtig, positief, en heel natuurlijk op een ingetogen manier. Ik hoor er een sterke connectie in met iedereen die de wereld verbeteren wil. Hij staat ook voor een verhaal waar ik mezelf in herken: het leven heeft geen handleiding. En ik houd erg van dat mooie achtergrondkoor en de verrassende tonen in het nummer. Ik krijg er kippenvel op mijn armen van.
Daarnaast wil ik zeggen dat ik de rebellie en het rauwe randje van Maneskin erg warderden kan. Veel nummers en de makers ervan lijken op elkaar tegenwoordig. Het gaat vooral over de liefde en de onzekerheden die daarbij horen, en alle artiesten zijn jong, zien er ‘perfect’ uit en hebben de looks van een model. Het lijkt wel of de rauwe en eigen geluiden van het verleden zijn verdwenen en we er softe nummers voor in de plaats hebben gekregen. Over het algemeen mis ik individualiteit in zowel de muziek als de maatschappij van tegenwoordig.
#UPstreetRotterdam is een onderdeel van het Citydressing Host City Rotterdam, Eurovision Song Contest 2021. Mogelijk gemaakt door Havenbedrijf Rotterdam. Kijk voor het complete programma op www.openuptorotterdam.eu.
Meer werk van Yasja Ligtelijn zien? Check haar Instagram!.