Stel jullie zelf beknopt voor.
Nappie: Mijn artiestennaam is Nappie en ik maak de beats van de Last Crewsaders. Ik rap zo nu en dan nog en doe een deel van het management.
E-Rise: Ik ben E-Rise, rapper/MC van de Last Crewsaders.
Sore: Ik ben Sore van de Last Crewsaders. Beatboxer, rapper en samen met Nappie heel soms een beetje producen, een beetje scratchen en af en toen designen.
Ozan: Ik ben Ozan. Ik verzorg het andere management en ben mede denktank.
Hoe is jullie eerste contact met Def-P tot stand gekomen?
Ozan: Ja, we zijn eigenlijk oldschool concertbezoekers van hiphop-parties en gingen veel naar Osdorp Posse optredens. Een babbeltje na de show, zo is dat gegroeid, op een gegeven moment zie je die mensen regelmatig. En buiten dat, Nappie heeft altijd al in de muziek gezeten en op een gegeven moment was er sprake van dat we een album uit gingen brengen. En hij (Def-P) vond dat leuk, en wilde zijn naam er aan verbinden. Zo is dat tot stand gekomen.
Enkele jaren geleden werden jullie als eerste Engelstalige crew bij Ramp getekend.
Ozan: Nou, we zijn officieel niet getekend.
Nappie: Nee.
Ozan: Misschien is dat wel interessant om te weten.
gelach
Ozan: Maar we zouden wel de eerste Engelstalige act zijn die bij RAMP getekend zou worden ja.
Het is een tijd, op aardig wat shows na, vrij stil rond jullie geweest. Toen was het album eigenlijk al een tijd af, maar het is pas nu uitgekomen. Waarom nu pas? Wat waren de problemen?
Nappie: Op een gegeven moment waren er toch wat problemen. Het album was qua muziek al een tijdje af. Maar we hebben een keer gehad dat de hele computer gecrashed was en moesten alles dus voor de tweede keer opnemen. Dat zorgde voor enige vertraging. En verder waren er andere dingen die voor vertraging zorgden. De hoes, de clip, eigenlijk alle dingen die we een beetje uitbesteed hadden liepen vertraging op.
Je kan wel spreken van een ramp rondom de RAMP-deal – van een mogelijk platencontract naar een independent uitgave, hoe is dit gegaan?
Ozan: Het is geen ramp geweest.
Nappie: We hebben wel een contract gehad, alleen…
gelach
Ozan: …alleen die hebben wij nooit getekend.
Maar hoe is het nu gekomen dat jullie niet bij RAMP zijn gereleased, maar independent?
Ozan:, Sja, simpel zat. RAMP had niet de financiële draagkracht die hoort bij een release en de daarbij horende promotie. Wij zijn daar heel eerlijk in geweest en dat is verder nooit een probleem geweest. We konden het daar wel uitbrengen, maar dan dwing je eigenlijk een release af, en dat is voor niemand interessant. Er was gewoon een gebrek aan voldoende middelen.
Jullie hebben nu nog wel een formele relatie met RAMP of hoe zit dat?
Ozan: Nou nee, ja, onze cd en shirts enzo, die zijn wel te koop via de RAMP-shop. Er zijn ook mensen die hun spullen daar bestellen, dat is op zich hartstikke leuk natuurlijk.
Dus verder geen problemen?
Ozan: Nee hoor, er is niks geks ofzo. Had je beef verwacht of gehoopt?
Nee, zeker niet. Dat kunnen we niet gebruiken in Nederland natuurlijk.
Ozan: Nee, maar er is no problem. Het is natuurlijk zo dat in Nederland in de platen industrie heel weinig geld te verdienen is. En zeker als je zo’n idealistische instelling hebt als RAMP-records heeft, dan is het gewoon moeilijk om je kop boven water te houden. Het is überhaupt al moeilijk, maar zeker als je dan ook nog eens zo idealistisch bent.
Jullie hebben die voldoende middelen wel als independent release?
Ozan: Ja. We hebben alles in eigen beheer gedaan, opgenomen en alle kosten voor eigen rekening genomen.
Nappie: We hebben een eigen label op gericht.
Ozan: Ja, dus dat independent is ook maar half half. 4XM is een platenlabel.
De titel van jullie album is “Never Dated”. Hadden jullie al in de toekomst gekeken dat het nog wel even zou duren voor de plaat uitkwam?
Nappie: Ja, dat is een beetje de cynische ondertoon, maar dat was niet gepland. Never Dated is een beetje afgeleid van het, volgens mij, beste hiphop album aller tijden, van Milk. En die plaat heet ook Never Dated, een beetje een eerbetoon. Verder ook qua muziek die erop staat, die is in onze visie niet hiphop van nu of hiphop van toen. Het is een beetje een combinatie van alles.
Sore: Er is ook niet echt een jaar op te plakken ofzo. Het is niet echt iets typisch uit een bepaalde tijd.
Nappie: Zoals ik dat zo mooi mag zeggen: “Het is een samensmelting van bepaalde stijlen.”
gelach en boxjes worden gegeven
Sore: Sowieso slaat het ook nog een beetje op de leeftijden binnen de groep. Nappie is al in de 30 zeg maar, en wij nog in de 20. Nappie is de oude knakker van de groep. Wij zijn zelf nog in de 20, maar we hebben ook breakdancers erbij zitten die zelfs nog 15 a 16 jaar zijn. Dus vandaar ook een beetje, we hebben gekozen voor een naam die het meeste slaat op de band.
Op jullie album is een eenmalige samenwerking met CunninLynguists te horen. Vertel eens.
Ozan: Ik heb het gewoon gevraagd.
gelach
Ozan: We waren geboekt in het voorprogramma van de CunninLynguists in Delft en Tilburg. Bij de eerste avond in Delft was er een ontzettend leuke sfeer en ze waren onder de indruk van de show van de Last Crewsaders, ze vonden het echt hartstikke tof. En toen hebben we gewoon gevraagd of ze zin hadden een nummer op te nemen. Twee dagen daarna hebben we ze, de twee rappers van CunninLynguists en Cashmere die er die tour ook bij was, ’s ochtends in Den Haag opgehaald, de dag dat ze in Tilburg op zouden treden. Dus zijn we met een auto vol grote negers naar Mill gereden, naar onze eigen studio. Een kilo wiet erbij ingeduwd. Dat werkte ontzettend goed.
Sore: Ja man, toen vonden ze alles belachelijk vet.
En toen hebben jullie alles ter plekke geschreven?
Ozan: De beat hebben we uitgezocht naar aanleiding van een cd die Nappie had meegenomen, met eigen producties. Die hebben we in de auto gedraaid en zij waren down met die beats zoals dat zo mooi heet. De teksten zijn toen in de studio geschreven en toen ingerapt.
Lijkt me een toffe gebeurtenis
Allemaal tegelijkertijd: Ja was het ook.
Hebben jullie nou nog een beetje contact met hen?
Ozan: Er wordt wel eens gemailed, maar ze zijn niet de snelste repliers, misschien zijn ze een beetje lui.
gelach
Nappie: Of ze hebben het gewoon druk.
Jullie zijn ongetwijfeld een van de meest professionele hiphopcrews van Nederland. Jullie hebben een complete Last Crewsaders merchandise-lijn, een eigen geluidsman, een eigen lichtman etc. Was dat een voorwaarde om met Last Crewsaders te beginnen?
Sore: We zijn eigenlijk begonnen als gewoon rappers, zoals iedereen begint eigenlijk. Op een gegeven moment kwamen er breakdancers bij en zo werd het eigenlijk steeds serieuzer allemaal.En toen hebben we mensen uit de buurt gevraagd voor het geluid, het licht, merchandise-verkopers, roadies, noem maar op. En ja, dat loopt nu als een trein.
Jullie hebben altijd veel merchandise. Wat is jullie visie hierachter?
Ozan: Ja, zoveel mogelijk promotie, en het is ook een uiting, mensen die met zo’n shirtje rondlopen.
Sore: En mensen willen ook een beetje keuze hebben, ze willen niet allemaal in hetzelfde shirtje hebben.
Jullie zijn bezig met “nieuwe media” (mp3’s via loadpoints, speciale downloads achter inlogcodes, dvd bij je album) Waarom begeven jullie je op dat terrein? En wie is hier de grote man achter?
Ozan: De legal-dowloads en al die dingen die regelt Nappie allemaal. Hij zorgt ervoor dat er remixes komen of nieuwe interessante nummers. En loadpoint is een idee van onzelf, nouja van mij eigenlijk, maar dat is niet zo belangrijk. Het is een idee van Last Crewsaders zelf. Een nieuwe en succesvolle manier van exposure.
Al die dingen zijn om een beetje bij te blijven?
Ozan: Nee, om voor te lopen. Loadpoints is iets wat voor loopt. De rest is inderdaad om bij te blijven. Je probeert zo goed mogelijk in te spelen op de manieren van exposure.
Nappie: Het is eigenlijk gewoon heel makkelijk. Cd’s verkoop je gewoon niet heel veel meer, de meeste mensen die het downloaden liever. Daarom besteden we heel veel aandacht aan zulke dingen, zodat mensen waar voor hun geld krijgen en we proberen op andere manieren onze muziek te verspreiden.
Ozan: Als je de cd krijgt, krijg je ook een gratis download, het is een cd én een dvd.
Sore: Ja, en een kaartje met de handtekeningen, postkaarten van de bandleden, stickers en een genummerde dog-ketting. Je moet een beetje origineel zijn tegenwoordig.
Je ziet het steeds meer he, limited editions? Opgezwolle is er bijvoorbeeld mee gekomen.
E-Rise: Ja, dat is het ‘waar voor je geld’ verhaal. Mensen willen iets speciaals hebben. Een cd met een gewoon hoesje kun je op elke printer gewoon goed imiteren.
Nappie: We hadden al twee jaar het idee om met een limited edition te komen. We hebben nou de pech dat we een maandje na Opgezwolle uitkomen. Maar het is dus niet nageaapt.
Jullie hebben een videoclip geschoten. Hoe was dat om te maken?
Sore: Uh, zwaar
hard gelach
Ozan: Maar wel super leuk.
Nappie: Ook weer aardig wat vertraging opgelopen.
wederom gelach
Sore: Het was een hele tijd geleden, in de zomer, dat we hem hebben geschoten, dat was hier in Nijmegen. En dat was super leuk om te doen, het was de eerste clip die we eigenlijk hebben opgenomen. Twee dagen hebben we ons echt in het zweet staan werken om mooie beelden te krijgen en met een aantal mensen meer hebben we eigenlijk de clip in elkaar gefabriceerd.
Wat verwachten jullie ervan? Clip heeft underground gehalte…gaat de Box dit draaien?
Nappie: Hij ligt nou bij onze distributeur en die gaan kijken wat ze ermee kunnen doen. We verwachten in ieder geval dat hij, nouja aanslaan, het is in onze eigen visie een best nette clip geworden.
Sore: We zijn al best lang met dit nummer bezig, achteraf hadden we misschien nog wel andere nummers gehad die we nu eerder als clipkeuze zouden pakken. Maar we zijn nu ook tevreden.
Hoe is het project Southbombing tot stand gekomen?
Nappie: Ik had op een gegeven moment een interview met 3voor12, voor hun webradio ofzo. Ik had ze van te voren netjes een pakketje gestuurd, met een demo cd-tje enzo. En daar waren ze echt van onder de indruk. Ze hadden zoiets nog nooit van iemand ontvangen, zo goed verzorgd. Naar aanleiding daarvan hadden ze gekeken wat we allemaal hadden gedaan. Ze zagen dat we veel optredens hadden gedaan, best wel veel leuke dingen hebben gedaan eigenlijk. Ze vroegen: “Ik snap het niet. Hoe kan het dat ik nog nooit iets van jullie gehoord heb?” Dat is eigenlijk heel makkelijk, bijna alle radio en media etc. zit over het algemeen in het westen. En natuurlijk het eerste wat ze zien, is wat het dichtste bij hun zit. En wij zitten daar natuurlijk een heel eind vanaf, dus ik had zoiets van ja, dan zullen we op de een of andere manier toch de aandacht op het zuiden moeten richten.
Is er veel aandacht voor het project tot nu toe? Lukt het om de aandacht op het zuiden te richten?
Nappie: Dat is tot nu toe heel okay gegaan. Hij staat ook op de luisterpaal, wat natuurlijk goede reclame is. We krijgen overal vrij positieve reacties. Bijna alle hiphopsites schrijven wel een recensie, het komt gewoon in de bladen. Alles is dus aanwezig om de aandacht even goed op het zuiden te richten. Wat ik leuk vind is dat we bestellingen krijgen vanuit Groningen, Amsterdam, de Achterhoek tot Heerlen. Vanuit het hele land is er toch interesse in. Waar ik in het begin een beetje bang voor was, was dat het te lokaal zou blijven.
Je hebt een soort westen-blok, een Zwolle-blok, jullie gaan nu een eigen Brabant blok vormen?
Nappie: Nee, in principe niet.
Ozan: We willen de mensen gewoon laten zien wat er is. De mensen moeten zelf kiezen wat ze lekker vinden, maar je moet wel de menukaart laten zien. Niks tegen Zwolle of Amsterdam ofzo, maar het gaat er meer om hoe de media er mee omgaat, het is een eindeloze discussie. Maar als er iets uit die hoek komt is het gelijk interessant en alles wat er daar dan gekweekt wordt is dan ineens goed, dat vind ik een rare mentaliteit. Er zijn genoeg interessante bands die goed zijn maar die niet gezien worden door de media.
Bij jullie shows combineren jullie old school en new school, wat is de visie hierachter?
Sore: We willen gewoon entertainen eigenlijk. Dat is de hele visie. We gaan niet nadenken over labeltjes, gewoon knallen met die boel. We proberen het met live shows zo interessant mogelijk te maken voor de mensen in de zaal. Dus in plaats van 3 minuten over een loopje rappen zeg maar, proberen wij vette breaks erin te maken, beatboxen, achteruitrappen, breakdancen erin, andere dans erin zoals streetdance, het moet gewoon boeiend en veelzijdig blijven. Dat proberen wij te doen in onze shows.
Bij live shows lijkt de crew uit veel meer man te bestaan dan je zou vermoeden als je kijkt naar de cd. Hoe zit dat?
Sore: Op de cd is het zo dat er eigenlijk gewoon de drie rappers er op staan en de DJ. Bij de live show komt natuurlijk breakdancen erbij kijken, maar ook de geluidsmensen enzo, die horen ook allemaal bij de crew. Maar voor de cd zelf gaat het meer om de mensen die gewoon de muziek maken.
E-Rise: Het gaat om het collectief, en daar valt alles onder, dat hoort allemaal bij de Last Crewsaders. Als de breakdancers bijvoorbeeld een dvd zouden uitbrengen, stel, ik noem maar iets, onder de naam Last Crewsaders, dan zullen wij er ook niet met onze kop op staan.
Dus alle losse onderdelen van de groep gebruiken allemaal de overkoepelende naam Last Crewsaders?
Nappie: Dat is eigenlijk van het begin af aan het idee geweest. Ik kreeg op een gegeven moment, van een gezamenlijke vriend van ons, een demo van Sore en ik vond het lekker klinken. Dus toen heb ik contact gezocht. Het idee was om in plaats van dat ieder voor zich met hiphop bezig ging, dat allemaal in een collectief te duwen, samen sta je sterk, zo simpel werkt dat. Dat is het leuke, want dingen gaan elkaar overlappen.
Jullie hebben één heel dope electric boogie gast, (Mister Boogie) zit daar een dope verhaal achter?
Met zijn allen: Mister Boogie!
Sore: Mister Boogie danst altijd en lacht altijd, hij is de shit!
Ozan: Hij geeft ook breakdance lessen op scholen enzo. Sore ook, hij geeft DJ-workshops, Nappie geeft rapclasses.
Nappie: Ja, ik leef daar van.
Sore: Bij mij is het ook het grootste bron van inkomsten, ik doe één dag in de week school er naast, maar verder inderdaad workshops.
Komen jullie allemaal uit Mill? Hoe zijn jullie samen gekomen?
Ozan: Nee, ik uit Nijmegen
Nappie: de rest allemaal uit de gemeente Mill ja, Boxmeer etc.
E-Rise: We zijn eigelijk al een hele tijd bezig. Nappie heeft al een bandverleden, hij rapte in rockbands omdat hij de enige was die kon rappen. En daar kwamen wij ook heel vaak kijken, we kennen hem dus al heel lang.
Ozan: Ik heb in verschillende bands al heel veel met Nappie gedaan, ik ben zelf geen muzikant ofzo, maar we werken al meer dan tien jaar samen. Zo, dat is wel erg lang!
gelach
Ozan: Maar we zijn al een x-aantal jaren met elkaar bezig met muziek en dingen die daarbij horen, het management en dat soort zaken. We hebben altijd samengewerkt met elkaar.
Wat gebeurt er in jullie woonplaats Mill? Mensen geïnspireerd?
Nappie: We zijn voornamelijk omringd door rockbands. Dat is daar heel groot. Die mensen hebben allemaal eigenlijk een beetje hekel aan hiphop, maar door ons maken ze dan contact met hiphop.
E-Rise: Kijk naar de breakdancers, die zijn ook een jaar of 15 á 16 en die zijn er nu ook mee bezig.
Nappie: Ja, ik vind het wel leuk, die jongens gaan nu iedere week repeteren. En ze kunnen nu ook ergens voor repeteren. Heel veel breakdancers oefenen maar en oefenen maar, maar doen er uiteindelijk vaak vrij weinig mee. Wij treden redelijk vaak op, dus dat is leuk om aan het publiek te laten zien.
Je ziet ook dat dingen die wij aanpakken links en rechts overgenomen worden. Zo hebben wij bijvoorbeeld een paar jaar geleden draadloze microfoons gekocht. Er zijn heel weinig hiphop-acts die dat hebben. Dat is heel raar, want het is eigenlijk heel makkelijk en de microfoon is ook je instrument als rapper zijnde. Ik zie nu bij ons in de buurt wel hiphop-crews die ook draadloze microfoons aanschaffen. Ik zie ook crews die hetzelfde concept als wij oppakken en ook gaan optreden met breakdancers enzo. Dus op die manier inspireert het denk ik wel.
Jullie halen een aantal keer uit naar internetfora. Wat is de deal daarmee?
Nappie: Nou, een heleboel mensen praten als een kip zonder kop op forums en zonder dat ze weten waar ze over praten kraken ze dingen af. Ik zoiets van, wil hiphop in Nederland groter worden dan zul je elkaar toch moeten steunen en helpen. Zodra wij op een festival geboekt staan bijvoorbeeld, dan staan we vanaf de eerste band te kijken, of we het nou goed vinden of niet dat is een tweede, puur en alleen om de support. En jammer genoeg merk toch altijd op de internetfora, ik zit er niet meer zoveel op omdat ik het te druk heb, toen ik in loondienst werkte zat ik er de hele dag op gelach, dat heel veel mensen dingen roepen waarvan ik denk: waar slaat dat op? Mensen roepen dingen soms echt alleen maar om te fucken, nou is dat op zich ook wel leuk. gelach Een mooi voorbeeld. Afgelopen week kwam er op ML75 een nieuwsbericht uit dat onze cd uit was. De allereerste reactie in die topic: “Hmmm, de Last Crewsaders, verder dan schuurtjes zal het toch nooit komen.” Maar als je onze showlijst bekijkt, zie je dat we al een heleboel hebben gedaan. Het is ook zo anoniem. Als ik op een forum zit dan zit ik er gewoon onder mijn eigen naam, ik ga me ook niet verschuilen achter een pseudoniem.
Maar toch kan positieve kritiek op internet door bepalende personen je ook juist groot maken toch?
Nappie: Tuurlijk.
E-Rise: Maar negatief hoeft ook niet meteen slecht te zijn. Het gaat ook om het hele anonieme verhaal van internet en hoe mensen daarmee omgaan.
Wat is jullie ‘last crewsade’?
Nappie: Ja ik wel.
hard gelach
Nappie: Nouja, ik heb toch de indruk dat ik niet meer zo heel lang mee ga, wel dingen achter de schermen enzo natuurlijk. Maar ik ben al heel lang met hiphop bezig geweest en ik heb ik allerlei rockbands gezeten, puur en alleen omdat ik kon rappen. En op een gegeven moment zijn we Last Crewsaders begonnen, dat was voor mij echt zoiets van: Dit is de laatste weg die ik in ga en hier ga ik voor de volle 100 procent voor.
Hebben jullie nog iets te zeggen tegen de lezers van www.hiphopinjesmoel.com?
Ozan: Ik denk dat het wel leuk aansluit, als je toch een keer mag spreken naar de lezers van hiphopinjesmoel en de mensen die daar op het forum zitten, bij het voorgenoemde wat Nappie zei: Probeer wat positiever te zijn en steun elkaar in de Nederlandse hiphop-scene.
Nappie: Tegenwoordig staan een heleboel mensen er helemaal niet bij stil hoeveel bloed, zweet en tranen, en tijd en geld er in gaat in een zogenaamde hobby.
Ozan: En dan gaat het niet alleen om ons, de Last Crewsaders, maar om het algemeen. Mensen die met een goedkoop microfoontje hun eerste nummertje opnemen worden gelijk neergesabeld door mensen die al langer in de scene rondrennen, nouja, langer. Er is veel te veel negativiteit op fora.
Sore: De mensen die de meest negatieve dingen zeggen hebben vaak zelf ook nog nooit wat opgenomen.
Nappie: Wat ook jammer is, vind ik dan, dat er op internet af en toe recensies staan waarvan je denkt: Dit is toch geen recensie! Mensen zijn naar een optreden geweest en schrijven: Ik vond er niks aan. Sja, probeer dan gewoon objectief te kijken van: dit deden ze wel goed en dit deden ze niet goed. Probeer het gewoon te onderbouwen.
Dus het zijn volgende jou niet alleen de forumbezoekers maar ook de gasten die recensies etc. schrijven die tekort komen?
Nappie: Ja, ze zijn vaak te negatief, dat is zonde. Bij ons zal het niet snel voorkomen, maar ik ken rappers die echt gestopt zijn door al die negativiteit, ze konden het niet meer opbrengen. Je moet ook niet te snel uit het veld geslagen zijn natuurlijk, als iemand iets roept en die weet echt niet waar het over gaat, nouja, dan zegt dat meer over zichzelf.
Ozan: En voor de rest, er zijn maar een paar sites waar ik op zit: ML75, State en HipHopInJeSmoel. En bij hiphopinjesmoel heb ik wel zoiets van: “Die zijn wel erg positief.” En zeker als je kijkt welke mensen erachter staan. Het is geen door Heineken gesponsorde site ofzo, het gewoon een site met goede interviews, recensies, foto’s en video’s, dat vind ik wel gewoon heel goed.
Nappie: Ja, dat is ook gewoon hard werken.
Ozan: En dat is iets wat de meeste mensen ook niet altijd even goed waarderen.
E-Rise: Props voor de lezers en makers van hiphopinjesmoel! Props! Bij mij is het ook zo, als ik ergens naar een forum toe dan ga ik meestal naar hiphopinjesmoel. Maar dat is off the record.
Sore: True. Big up!
Ozan: Natuurlijk heb ik ook een pseudoniem waaronder ik andere bands afzeik.
hard gelach
Laatste woorden?
Ozan: Koop onze cd!
Sore: Zo, dat zeg je commercieel.
Nappie: Van mij mogen ze hem ook gewoon downloaden hoor.
Sore: Ja, downloaden is ook goed.
E-Rise: Spread the word!
Nappie: De nummers zijn ook op onze site te beluisteren.
Sore: En dan moeten ze ook maar een keer naar een show van ons komen, dan weten ze wat het is om een dope hiphop-show te zien met alles er op en er aan.
Meer info: http://www.lastcrewsaders.com