Aangekomen bij het huis van Peter Blom is de ontvangst hartelijk. Een man in een open blouse, met een klassieke opa-pet en een bril met gekleurde glazen doet de deur open. Onder deze vermomming gaat voormalig Opgezwolle-lid en drievoudig winnaar van de gouden greep voor beste producer Delic schuil. Tegenwoordig is hij kunstschilder en geeft hij lessen in het produceren en mixen van muziek. Hij heet ons welkom en na het bestijgen van de trap mogen de schoenen uit en wordt het koffiezetapparaat aangezet. Niet veel later is het gezelschap van cursisten compleet. Na de eerste les van vorige week zijn ze klaar voor de tweede ronde van Les van Delic.
Voordat we de studio induiken, vertelt Delic over de plannen van vandaag. Ille en Don Guan, twee van de deelnemers en beatmakers/rappers van De Fakkelteit in Zwolle, hangen nu al aan zijn lippen. Delic vertelt dat ze vandaag bezig gaan met een plan van aanpak voor een nummer en dat hij blijft mekkeren over flow en ritme. Als het tijd is om een verdieping hoger de studio te betreden, zien we de twee belangrijkste zaken van Delic bij elkaar: muziek en schilderkunst. De kamer is gevuld met zijn productieapparatuur grotendeels bestaande uit beeldschermen en boxen, de door hem gemixte plaat One van Pete Philly en kilo’s isolatiemateriaal op de muren en het plafond. Een paar opgedroogde kwasten verraden ook de aanwezigheid van een kunstenaar. Delic kruipt even in zijn rol als schilder Peter Blom (“Je mag Delic of Peter zeggen, ik reageer op allebei.”). Terwijl hij onder een aantal zwarte doeken wat schilderijen vandaan tovert, zegt hij: “Deze heb ik net verkocht. Ik was helemaal vergeten dat ie te koop stond, maar blijkbaar stond het nog op mijn site.” Even staan alle bezoekers bewonderend te kijken naar de nieuwe serie schilderijen, het best te beschrijven als surrealistische straatbeelden, maar nog beter check je Delics schilderstijl zelf op de website van Peter Blom Paintings.
Voor nu even genoeg over de kunst, terug naar de muziek. Delic vraagt de deelnemers van de cursus, naast Ille en Don Guan ook de goedlachse Ugur, of ze allemaal een track van zichzelf en foto’s van hun opnamelocaties hebben meegenomen. De antwoorden zijn bevestigend. Voordat Delic met het materiaal bezig gaat, wil hij het eerst even hebben over de mindstate van de deelnemers. Hij vertelt dat hij tijdens en na zijn wereldreis geobsedeerd is geraakt door de mindstate van de mens. Hij vertelt over theorieën uit het Verre Oosten en over drie verschillende mindstates (haastig, sloom en helder) en de invloed hiervan op het creatieve proces bij het maken van muziek, schilderen of schrijven. “Als je je mind kan controleren, kun je de resultaten van je acties beter controleren”, stelt Delic. “Ik ben heel enthousiast geworden over deze denkwijze, dus we kunnen het er lang over hebben. Maar we kunnen ook gewoon beats maken. Volgende week meer over de mindstate.”
Dan komt ook de laatste deelnemer van de cursus binnen. Joey (Unconsciuousz) komt uit Utrecht en doet qua vertoning denken aan een jongere versie van de Nieuwegeinse rapper Freez. Hij mag meteen de foto’s van zijn opnamelocatie laten zien en krijgt feedback van Delic. Bij de cursus, die bestaat uit vier middagen, wordt het hele proces van produceren langsgelopen. Delic vertelt over de akoestiek van de kamer, de beste locatie voor de boxen, hoe om te gaan met isolatiemateriaal en hij maakt voor iedere cursist een plannetje voor diens akoestiek. Delic deelt zijn ervaringen en schotelt de deelnemers een vast stappenplan voor, zodat ze zelf niet meer over allerlei zaken na hoeven te denken. Iemand van wie Delic zelf het een en ander leerde, is Alan Ward van Elektric City Mastering in Brussel. “Dat is echt een vakman. Een echte old skool gast”, begint Delic zijn verhaal. “Hij werkt met enorm goede analoge apparatuur en bijvoorbeeld monitors van tweeënhalve meter hoog. De realisatie van zijn akoestiek is door een derde partij gedaan en kostte meer dan een ton. Wij zijn er geweest en hij heeft al onze platen gemasterd. Tijdens de sessies leerde hij mij hoe je muziek kunt zien als een plaatje. Ik kon als het ware alle delen van de muziek pakken.”
De cursisten zitten met open mond te luisteren en zien hoe Delic met pen en papier uitlegt wat hij bedoelt.
“Als ik vroeger een Les van Delic had kunnen bijwonen, had me dat veel tijd gescheeld.”
Dan weer tijd voor wat praktische zaken. Delic toont als voorbeeld met het nummer Oordeel van Reazun het verschil tussen een demo en zijn eindproductie. Daarna zijn de tracks van de jonge producers aan de beurt. Delic geeft ze individueel feedback en de cursisten zuigen de tips als sponzen op in hun hersenen. De dag vliegt voorbij en nadat Delic de jongens uit zijn huis heeft begeleid, vertelt hij dat hij vroeger graag dergelijke lessen had gevolgd. “Dat is het uitgangspunt van het Les van Delic-project. Ik had vroeger niemand waar ik dingen aan kon vragen. Ik heb alles zelf uitgezocht. Dat paste ook wel bij mij, want ik was wel een eigenwijs mannetje, een wijsneusje. Maar als ik een Les van Delic had kunnen bijwonen, had me dat veel tijd gescheeld.”
De lessen zijn een goede inkomstenbron voor hem en ondersteunend aan zijn werk als schilder. “Iedereen moet toch huur betalen aan het eind van de maand. Ik verdien mijn geld het liefst met muziekgerelateerde zaken, dus wat dat betreft is de situatie ideaal. Mensen vroegen vaak of ze eens langs konden komen en ik gaf ook wel eens colleges op scholen en bij dingen als Buma on tour. Mijn liefde voor muziek maakt het voor mij makkelijk om dingen te delen. Ik duik samen met de cursisten in hun muziek en geef ze concrete tips zodat we samen hun niveau opkrikken. Als je gefocust en gemotiveerd bent, kun je na deze cursus super hard gaan. Dat heb ik bij eerdere deelnemers wel gemerkt. Als het goed is, hebben ze de kennis na een half jaar eigen gemaakt en dan gaat alles lopen.”
De cursus werd halverwege onderbroken door een telefoontje van ene Ali. Navraag levert op dat het ging om producer A.R.T., samen met Typhoon een van de beste vrienden van Delic. Het zijn twee van de weinige mensen met wie Delic regelmatig contact heeft. “Ik bel veel met ze, maar zie ze verder weinig. Mijn focus is heel erg gericht op werk. Tijdens de creatieve processen van het muziek maken en schilderen wil ik zo min mogelijk gestoord worden. Ik sluit mijzelf op voor een paar jaar. Ik kom niet of nauwelijks buiten en heb weinig sociale contacten. Ik zie dan eigenlijk niemand, behalve mijn vrouw. Het verschil tussen hoe ik vroeger werkte en hoe ik nu werk is als dag en nacht. Ik ben veel efficiënter gaan werken. De informatie die ik heb opgedaan over de werking van de mind is daarbij erg belangrijk. Ik werk met strakke ritmes. Vroeger werkte ik vooral ’s nachts, nu sta ik als ik in een vroeg ritme zit om vijf uur ’s ochtends op. Ik heb ook bijna geen tijd meer om muziek te luisteren, maar ik ben dus nog wel bezig met het maken van muziek. Ik werk aan een groot project waar ik niet zoveel over wil zeggen. Het heeft geen zin om te praten over zaken die geweest zijn of zaken die komen. Als het klaar is, is het klaar en dan merken mensen het vanzelf.”
“Meegaan met the flow is toch belangrijk in dit leven. Net als deodorant en mierikswortelsoep.”
Toch nog even over zaken die geweest zijn. Spreekt Delic zijn Opgezwolle-gabbers Sticks en Rico nog wel eens? “Jaja, zo nu en dan. That’s all good”, zegt hij. Delic ziet het voorlopig echter niet zitten om weer met zijn drieën op het podium te staan. Tijdens de ‘Opgezwolle Tot Nu show’ in Hedon is hij dan ook de grote afwezige. “Ik ben nergens bij. Mijn mind staat niet naar optreden. Ik heb het 10 à 15 jaar elk weekend gedaan. Mijn podiumwensen zijn voor nu bevredigd. M’n verlangens zijn geswitcht en ik zit momenteel in een andere fase. De focus zit op mijn muziekproject en mijn nieuwe schilderijencollectie. Vroeger wilde ik eigenlijk striptekenaar worden, maar daar kwam de muziek tussen toen ik een jaar of 12 was. Wat betreft het schilderen wist ik een paar jaar geleden dat ik dat moest gaan doen. Wanneer ik dat niet had gedaan, zou ik daar over 20 jaar spijt van krijgen. Meegaan met the flow is toch belangrijk in dit leven. Net als deodorant en mierikswortelsoep.”
Als je wilt leren van de ervaringen die Delic op heeft gedaan als producer en mix-engineer, maar ook tijdens zijn reizen en zijn werk als kunstenaar, kun je je inschrijven voor de volgende ronde van Les van Delic, die start op 4 april. Voor meer informatie kun je terecht op lesvandelic.nl.