In 2016 bracht hij zijn eerste project getiteld Kleine Versnelling uit. Die titel stond ook voor de fase van Kevin’s carrière. Hij scoorde onder de vlag van Rotterdam Airlines zijn eerste hits. Ze werden verfilmd in een avondwinkel in Rotterdam-West. ‘Nightshop’ valt er in neonletters te lezen, al in het eerste shot van de videoclip van Op De Block. Het zou een belangrijke plek blijven voor Kevin zelf, maar ook in zijn oeuvre. Niet gek dat hij zelf een nightshop opende om een nieuw hoofdstuk van zijn carrière in te luiden: aan het Schieblock presenteerde hij zijn nieuwe album Grote Versnelling.
Kevin de Gier (1994) gebruikt de avondwinkel al zijn hele carrière om een plaatje te schetsen. Een plek waar je als klant komt om een ‘blikkie’ te doen, of waar je als werknemer stiekem langere pauzes dan nodig kunt pakken door een jointje te te roken in het magazijn. Dat laatste rapt hij in Gordelweg, de single waarmee hij vorig jaar zijn entree maakte onder Noah’s Ark.
“Bakkelei met een paar instanties zoals Flanderijn”, rapt hij verderop in dat couplet. In de avondwinkel probeerde hij een oplossing te creëren voor zijn problemen met dat incassobureau. In zijn eigen avondwinkel op de hoek van het Rotterdamse Schieblock zijn niet zulke zorgen aan de orde. Hier komt een andere functie van de nightshop perfect naar voren; de dag nog een beetje verlengen met een fijne hang-out.
Zodra Kevin achter de booth heeft plaatsgenomen en een paar shout outs heeft gedaan, wordt in albumopener 80M meteen duidelijk dat de zaken een stuk beter zullen gaan in de toekomst. De zware maar tegelijkertijd zeer trage drumpartij zuigt je letterlijk langzaam het album in: “Dikke hasj, orange juice en een robot die het gras maait / ja, ik zie mezelf al wel zitten na pensioen zo, als ik afzwaai!”
Het marketingteam heeft zichzelf overtroffen. Uit de koelkasten van de nightshop kan men een Heinek’n (naar de Rotterdamse raplegende) of een Slow Juice pakken. In de rekken zijn Slow Flakes en toiletpapier met de afbeelding van zijn slakkenkaraktertje te vinden. In de hoek kan men een ‘Izjen Soepje’ oplepelen – naar de virale video waarin hij Lijpe op hilarische wijze sommeert een kop soep te nemen in een restaurant. En in de hoek tegenover de dj-booth kunnen bezoekers hun geluk beproeven. Een aantal gelukkigen konden huiswaarts met een gratis fisherman’s hat, nieuwe schoenen of een grinder.
Kevin haalt ondertussen gasten als Idaly, Yade Lauren en Spanker naar voren en geeft hen de credits voor hun bijdragen aan het album. Hef ontpopt zich als host van de avond. Ondertussen klinken er harde hiphopbangers door de zaal inclusief een Drake-esque sample game, maar ook r&b-invloeden. Kevin verkent meer zijn zangstem. In romatische tracks, maar ook bijvoorbeeld in het indrukwekkende refrein van Te Laat. In het couplet horen we gegroeide songwriting-vaardigheden: “Elke heartbreak-tune schieten views door het dak / nu ben ik ook mens, ik snap het, ze genieten van dat / als het aan mij ligt, is het wél de laatste keer / ik hou niet zo van deze versie van mezelf, ’t is te merken aan mezelf.”
De samples liggen vaak ver weg achter de drums verstopt, waardoor er een heerlijk donker sfeertje wordt geschetst. Richting het einde van de plaat horen we een paar onvervalste rapbangers, waarvan er eentje uit wordt gevoerd met KA. Van Saoto Soep, op het album solo gerapt, wordt ter plekke nog een video geschoten inclusief een aantal gastcoupletten die we nog even voor ons houden. Kevin verbreedt zijn muzikale catalogus, maar niet door drastisch linksaf te slaan. Stap voor stap heeft hij gewerkt naar deze ‘Grote Versnelling’. Dat hij voorlopig nog niet van plan is om zijn Travis Scott X Fragment Jordan 1 van het pedaal te halen, blijkt uit zijn nieuwe langspeler.
Grote Versnelling van Kevin is nu te vinden op de streamingdiensten.