Rapper DIKKE groeide op in Lummen en Maasmechelen, onder de rook van Hasselt in Belgisch Limburg. Daar, op de straat, ontwikkelde hij een vurige rapstijl, geïnspireerd door de klassieke Amerikaanse hiphop uit de jaren negentig. Nu is hij 23 en debuteert hij met de EP 130KILO bij het grote Top Notch. Levert dat een bepaalde druk op? Ja, maar niet om meteen nieuwe fans te winnen: “Als je het nu niets vindt, breng ik misschien volgend jaar iets uit dat wél in jouw straatje ligt.”
De media-aandacht die er is voor zijn EP-release heeft DIKKE, het alias van Mohamed Eddahbi Agounad, nog niet eerder ervaren. “Weet je wat het is, nu zijn het de laatste loodjes. Veel media, veel interviews. Dat is nieuw voor mij.” Hij is in januari het Talent van de Maand bij 101 Barz en hier en daar duiken geschreven artikelen op, zelfs als hij er geen weet van heeft. “Maar ik heb geen klagen. Ik ben gewoon een normale jongen; ik ga rustig naar school, rustig naar het werk. Alle aandacht voor mijn muziek is nu mooi meegenomen.”
DIKKE studeert logistiek management, maar praat daar niet heel vaak over. Het is een hectische periode voor hem, maar hij houdt alle ballen hoog: “Dit jaar studeer ik af, ik zit nu midden in mijn examenperiode. Ik heb lessen, loop stage, werk in het weekend en ben aan het leren voor mijn examens. Die heb ik zelfs eentje op de dag dat de tape dropt. Maar hey; we leven nog, we kunnen nog lachen en we zijn gezond!”, lacht hij. “Het is de essentie, dat wil ik mijn luisteraars toch wel meegeven. Mensen moeten niet opgeven en hun school afmaken. Haal je diploma, dat is zo belangrijk.”
De goedlachse Mohamed maakte al op jonge leeftijd kennis met rap, doordat zijn oudere broer na een reis richting Chicago thuiskwam met twee cd’s. “Dat was in 2005, geloof ik. Ik was altijd dat kleine broertje dat tussen zijn spullen ging snuffelen. Van mijn ouders had ik een tweedehands discman gekregen, maar ik had geen cd’s. Toen besloot ik op eigen houtje die cd’s van mijn broer te gaan luisteren. Een ervan bleek Get Rich Or Die Tryin’ van 50 Cent te zijn. Broer, ik heb die shit helemaal kapot gedraaid.” Toen oudere vrienden hem daarna op YouTube wezen, bleek ook dat een prima inspiratiebron: “Dankzij hen heb ik Ik Ben Je Zat van Ali B en Brace leren kennen. Sindsdien luister ik eigenlijk altijd al meer Nederlandstalige hiphop dan Engelstalige dingen. Ik begrijp de taal beter; en heb ook jullie straattaal naar België zien overwaaien. Barkie, kop, affoe… dat soort termen snappen ze hier wel. Ik vond het gewoon meteen lauw.”
Voor wie niet oplette, lijkt de 23-jarige mc vrijwel uit het niets te komen. Hij tekende in 2020 een contract bij Top Notch, en er verschenen drie singles; Tabaka, Zes In De Ochtend en Dood Voor Mij. Maar stiekem borrelde zijn naam al langer, zeker online. “Ik schrijf al heel lang teksten. Dat begon met verhaaltjes en daarna gedichten. Toen Ali B, Nino, Priester, Keizer enzo bekend werden, ben ik ook begonnen met raps. Op een gegeven moment was Facebook groot, en begon ik daar rapsessies op te gooien, gewoon met de camera van mijn telefoon. Lekker spitten over 90’s-beats. Dat sloeg aan, waarna ik op Instagram overstapte. Daar genereerde ik steeds meer volgers en likes.”
Top Notch zag die buzz en de potentie en besloot hem te contracteren. Dat is het moment dat er een visie ontstond voor 130KILO, de EP die nu uit is. In de videoclips en het artwork speelt hij met de uiterlijke kenmerken van The Notorious B.I.G.; hij draagt een kroon op zijn hoofd, en een herkenbare Carlo Colucci-kabeltrui. Hoewel DIKKE ruim een half jaar na de dood van Biggie werd geboren, is hij toch een inspiratiebron. “Ik denk dat ik de film The Notorious in de tijd van Popcorn Time wel vijftien keer heb gezien. Die hele vibe, zijn relaxte uitstraling; daar herken ik mezelf wel in. Hij is relaxt, maar je moet zijn hoofd niet heet maken.”
“Ik zie mezelf heus niet als de Biggie van België, ofzo.”
Detail: de andere cd die hij van zijn broer jatte, was een ‘greatest hits’ van Biggie. “Het is niet dat ik hem als ultiem voorbeeld zie of naar hem opkijk, maar ik vind de vibe gewoon lauw. Die bijnaam, Biggie van de wijk, is gewoon ontstaan. Vrienden noemden me zo. Ik zie mezelf heus niet als de Biggie van België, ofzo. En het toeval wil, dat toen ik naar het label stapte met de titel 130KILO, zij meteen aankwamen een marketingplan waarin zijn kenmerken een grote rol zouden spelen. En eerlijk, die coverfoto is toch keihard?”
DIKKE vertelt kalm over het pad dat hij de afgelopen jaren bewandelde. Een pad waarop hij regelmatig van artiestennaam wisselde. “Toen ik nog muziek maakte onder de naam Moker was mijn hoofd heet, broer. Ik dacht helemaal niet aan labels of dat ik het zou kunnen maken met muziek. Ik dropte gewoon een track als veel mensen ernaar vroegen nadat ze mijn sessies hadden gezien. Uiteindelijk vernam ik dat mijn naam al vaker was gevallen op het Top Notch-kantoor.” Toen hij de deal tekende, zorgde dat voor de juiste motivatie en een nieuwe druk, zegt hij. “Het was niet alsof ik de EuroMillions had gewonnen ofzo. Het was gewoon de stap die ik moest zetten. Nu moet ik nog harder werken om te komen waar ik wil zijn, want nu zijn de ogen op mij gericht.”
“Ik ben niet iemand die duizend tracks maakt en vervolgens bijna alles in de prullenbak gooit.”
Toen hij zijn handtekening zette onder het contract, had DIKKE al voldoende kwalitatieve tracks klaar. Hij is een efficiënt werker in de studio. “Dat was een voordeel. Ik ben sowieso niet iemand die duizend tracks maakt en vervolgens weer de prullenbak in gooit. Ik maak gewoon tien tracks, en dat is het. Van die tracks weet ik dat ik ermee kan werken. Als ik de eerste vijf bars van een verse schrijf en het is niet hard, gaat het meteen de prullenbak in. Dan ga ik het toch niet afmaken om vervolgens in een selectieproces het alsnog weg te gooien? Wat ik maak, komt uit.”
Op 130KILO zet DIKKE die directe manier van rappen in de schijnwerpers. In de tien nummers verwerkt hij veel straattaal, Marokkaanse slang, eerlijke en harde teksten. Hij beschrijft net zo gemakkelijk openhartig de gevoelens die de hitte op straat met zich meebrengen, als dat hij speelt met taal en woorden. “Geef acht uit die zak, dus die zak die wordt leger”, rapt hij in de laatste single die vooraf aan de plaat verschijnt. Hulp daarop is er van Buikje, maar hij heeft ook Freddie Konings en Zwangere Guy als featurings op de EP. Echte mc’s, die van hun schrijven een ambacht weten te maken. Allen hebben ze een ding gemeen; ze kennen de goot, maar ook muzikale successen.
Hij heeft ook een tijdje clubtracks gemaakt, geeft DIKKE aan. “Maar dat paste niet bij mijn mentaliteit. Als ik echte verhalen vertel, voel ik mezelf meer. Je hoort nu iemand die volwassen is. Dus dat is wat ik moest doen op deze plaat. Zo’n track als Tegenstrijd, bijvoorbeeld. Mijn stem is anders daarin, door de emotie. Ik was echt gebroken toen. Alleen de producer met wie ik toen in de studio was, weet hoe ik er aan toe was toen ik dat maakte. Eigenlijk wil ik niet teveel over die track praten, trouwens. Die spreekt voor zichzelf.”
Er staan ook genoeg vlammende tracks op het project. Nummers waarin hij het hete straatleven voelbaar maakt voor de luisteraar. Daarop schetst hij situaties waarin hij gezeten heeft, en de dingen die hij heeft gezien. DIKKE heeft naar eigen zeggen twee kanten; tegenwoordig speelt zijn zachte kant de hoofdrol. Meerdere malen rapt hij op de plaat dat hij een lieve jongen is. Dat zorgt voor een tweedeling in zijn identiteit. “Ik heb respect voor eenieder, maar je moet mij niet te vaak testen”, lacht de rapper uit Belgisch Limburg. “Ik ben niet iemand die de hitte graag opzoekt, maar als je mij niet mag…”
Hij denkt na en praat ineens een stuk kalmer. “Niemand dwingt jou om in mijn leven te komen. Maar ik gun het je om jezelf en je familie goed te zetten. Ewa, dat gun ik zelfs de mensen die ik haat!”, zegt hij gepassioneerd. “Maar als je mij niet mag, blijf uit mijn leven. Houd je dan lekker bezig met jezelf. Laat mij rustig mijn doelen bereiken, houd afstand, draai je rug om. Ik heb die dingen gehad, die periode is voorbij. We hebben allemaal een moeder, een vader, een familie. Iedereen moet gewoon goed voor zichzelf en zijn geliefden zorgen, in plaats van dat we naar een ander kijken en constateren dat diegene het beter heeft.”
“Als het morgen opeens ontploft, des te beter. Als dat over een jaar gebeurt, ook goed.”
Het bewogen milieu waarin hij opgroeide heeft van hem geen koele kikker gemaakt. DIKKE is een echte optimist. “Ik maak gewoon mijn muziek. Als het morgen opeens ontploft, des te beter. Als dat over een jaar gebeurt, óók goed. Ondertussen blijf ik doen wat ik altijd doe; een goed gevoel halen uit mijn eigen muziek. Ik hoop wel dat deze plaat me verder brengt dan waar ik nu ben. Het is mijn introductie in de Belgische en Nederlandse industrie. Zo van: ‘Salaam ou alaikoum, ik ben DIKKE. Kom mij checken. Vind je het dope, volg mij op Insta en abonneer je op YouTube. Vind je het niks? Ewaja, dan kom ik je later nog wel tegen, bro. Misschien breng ik volgend jaar muziek uit die je wél lauw vindt’.”
Stream 130KILO hieronder: