Toen Portemonnee van Reverse verscheen in 2014 werd er een stempel op Idaly gedrukt waar hij lang over heeft gedaan om ‘m eraf te schrobben. Jarenlang gold hij als dé belofte van de Nederlandse rapgame. Inmiddels heeft hij zijn draai gevonden, en groeide hij uit tot een onmisbare factor in de scene. Hij brengt zowel dansbare club- als hoogstpersoonlijke muziek uit, en op het nieuwe album zoekt hij daarin de balans. Betty is een eerbetoon aan zijn in 2020 gestorven grootmoeder. Tegelijkertijd is het een viering van- en reflectie op alle obstakels die hij de afgelopen jaren overwonnen heeft. De introtrack is een vier minuten durend couplet, enkel onderbroken door een opgepitchte vocal sample. Een duik in Snel Tevreden.
Op Betty, vernoemd naar oma Elisabeth Theresia de Breet die op 4 december 2020 het leven op aarde verruilde voor een permanent verblijf in de hemel, is Idaly openhartig. Zijn stem kraakt als hij vertelt dat hij haar mist en er niets aan veranderen kan. Lang niet alle muziek gaat over zijn grootmoeder. Ook de emotionele rollercoaster waar je in kunt belanden als je een relatie aangaat staat centraal. Idaly toont zich een meester van de liefdesliedjes, en een koning van de breakup-songs. Betty kent catchy refreinen over zelfgeproduceerde en eigentijdse r&b-producties.
Snel Tevreden is daarvan een prachtig voorbeeld. Het lijkt erop dat hij de perikelen in zijn bewogen liefdesleven even aan de kant wilde schuiven. Dat doet hij door een track te schrijven waarover hij de lessen die hij leerde wilde uitsmeren. De vederlichte maar naar achteren gedrukte sample en zachte, doffe drumklappen doen hem de waarheid van een eeuwenoud gezegde beseffen. “Ik ben op wanneer de meesten nog liggen te tukken / money wordt langer, maar ben minder gelukkig”, besluit hij het eerste couplet.
Idaly eindigt het eerste deel van de track daarmee met dezelfde rijmklanken als waarmee hij de verse opende: “Die rapgame veel hetzelfde, dus we laten het lukken / mannen zijn bijna dertig, maar klinken als 18-plussers.” Hij vertelt een artiest te zijn waarmee rekening gehouden wordt (“Als ik werk aan iets, dan zijn die ****** bang voor dat”), die vanwege zijn artiestenbestaan ook mensen ziet komen en gaan.
In veel van de zinnen zoekt hij naar balans tussen de sterke wil om te winnen en het leren over hoe om te gaan met verlies. “’t Is oké / want wie ik nodig heb, die staan nog bij me / als je zegt te zijn met me, dan houd je geen geheimen.” Later in het couplet komt hij erop terug en zegt hij te zijn met een kleine squad beweegt. Het middelpunt is een man met principes, zover is duidelijk.
Per seconde hoort de luisteraar zowel Idaly als de muziek verder openbloeien. De drums worden langzaam luider, de vocal sample duidelijker,tot op 2 minuten en 27 seconden de definitieve drums invallen en Idaly zichzelf steeds langer in de achteruitkijkspiegel durft aan te kijken. Hij raakt met zinnen als “M’n hart is koud, maar bepaalde shit heeft me wel geraakt.” Daarnaast onderstreept de lange run die hij heeft moeten maken naar waar hij nu staat als artiest. Een reis die in het teken staat van zowel artistieke als persoonlijke groei, gemaakt door iemand die motivatie opslurpt als hij het familiemens uithangt.
“Ik voel me beschermd, iets heeft mij gezegend”, krijgt hij er nog net uit voordat de track ten einde is. We hebben een vermoeden door wie, Idje. En zolang je je zegeningen blijft tellen en ze op plaat vastlegt zodat zowel jij als gelijkgestemden er wat aan hebben, verdwijnt die bescherming nooit.
Beluister Snel Tevreden – net als het hele album Betty – hieronder.