DeHop is een regelmatig terugkerend concept waarbij een Amerikaanse producer en Nederlandse MC’s op lokatie met publiek een exclusieve 12 inch opnemen. De keuze was voor deze 4e Hop gevallen op producer Scram Jones, onder andere bekend van zijn werk met Nas en de Terror Squad. Daarnaast bracht hij onlangs zijn mixtape Loose Cannons uit waarop hij zelf ook rappend te horen is. De MC’s moesten natuurlijk uit Rotterdam komen en de keuze was gevallen op Ganza en GMB.
Op de 8e verdieping van het Groot Handelsgebouw vlakbij Rotterdam CS stromen de genodigden langzaam en goed verspreid binnen. Terwijl Steven de Peven binnen gevarieerde hiphop draait (zowel normale als instrumentale tracks komen langs) is het ook goed toeven op het dakterras. Scram Jones heeft de nodige spullen bij zich, een PC, keyboard, MPC en draaitafel maken deel uit van zijn gereedschap van de avond. In totaal maakt Scram 3 beats. De eerste is een typisch voorbeeld van een lekkere soulsample. Bij de 2e beat heeft Scram zelf de tonen ingespeeld en heeft hij deze gecombineerd met harde drums. Het geheel doet mij ergens een beetje aan een Kubus productie denken. De 3e beat is wederom gesampled van een soulplaat, gecombineerd met een hooggepitchde voicesample. Het publiek is het meest enthousiast over de 2e beat, enkele dames laten zich al snel gaan en doen net alsof ze in de club staan.
In zo’n 40 minuten hebben GMB en Ganza hun lyrics op papier staan. Beide spitten in totaal 1 verse, Ganza trapt af. In de stijl die we van hem gewend zijn legt hij al vrij snel zijn vocals neer. Na de adlibs is het tijd voor GMB. Deze heeft het een stuk moeilijker en moet een flink aantal keren opnieuw beginnen. Het publiek wordt er wat onrustig van en de host heeft moeite de mensen stil te krijgen. Uiteindelijk staat de track erop en het geheel klinkt niet slecht voor een product dat in zo’n 3 uur in elkaar is gezet.
Garret van de London Police heeft zich de hele avond bezig gehouden met het designen van van de cover voor de 12 inch. Hij leeft zich met markers, stencils en spraycans uit en het eindproduct mag er zeker wezen, al past het voor mijn gevoel niet helemaal bij de feel van de track. De 12 inch zal niet in de winkel verschijnen, hij kan enkel worden afgehaald door de genodigden.
Al met al is een avondje deHop zeker geen slechte manier om je woensdagavond door te brengen. De sfeer was erg ontspannen, vooral op het terras werden veel gesprekken gevoerd en de mensen waren tijdens de opnames enthousiast. Verder is het natuurlijk uniek om te zien hoe in zo’n 3 uur er een volledige track wordt gemaakt door een combinatie van MC’s en een producer die nog nooit samen hebben gewerkt. Grootste nadeel is dat zo’n avond voor de ‘gewone’ hiphophead vrijwel niet te bezoeken is. Aangezien je alleen met een speciale uitnodiging binnenkomt doet het geheel ergens wat elitair aan, niet voor de man van de straat als het ware. Maar dat is nu eenmaal deel van de opzet van deHop dus we moeten het er maar mee doen. Samengevat een gezellige avond waar ook nog een aardig product uit is gekomen.
Fixtures:
Hoogtepunt: De vibe van het geheel
Dieptepunt: Invites only
Bier: een schandalige 2,25 op een evenement gesponsord door een biermerk. De eerste was wel gratis.
WC: Voor nop
Fotograferen: De pics zijn nog zoek op dit moment
Geluid: Knallend, soms was ik bang dat de vloer het ging begeven
Bezoekers: Volle zaal, stuk of 100/150 ofzo?
Damage: Gratis voor genodigden
Cijfer: 7