Het is vrijdag en het weerbericht voor de komende dagen zien er veelbelovend uit. Nog een halve werkdag en de meesten van jullie vallen het weekend aan. We laten je natuurlijk niet achter zonder een dosis nieuwe muziek, dus gooien we een New Music Friday op je. Ook deze week krijgt de bovenste track in onze wekelijks wisselende playlist een uitgebreide review. En die track heeft een mooi achtergrondverhaal.
En dat is een banger die je woonkamer, studio of je tuin verwoest achter kan laten. Want nadat Philadelphia’s own Armani White een halve bar heeft gespit, vallen er ziek ronkende 808’s onder de sample door. En die sample is er eentje die The Neptunes ooit produceerden voor N.O.R.E.’s megaklapper Nothin’. Armani White is dan wellicht een nieuwe naam voor ons, maar hij is al een tijdje bezig met rappen; hij tourde in de V.S. met Vince Staples en had een deal met NBA.
In juni 2020 vloog zijn huis in brand, waar hij en zijn broer nota bene voor werden gearresteerd. Na een pijnlijke juridische strijd werden alle aanklachten verworpen en kon hij door met zijn passie; muziek maken. De EP Things We Lost In The Fire was het resultaat, waarop hij de brand in 2020 spiegelde aan een nog traumatischere gebeurtenis; een huisbrand in 2006 die vier van zijn familieleden het leven kostte.
Die plaat had voor hem een helende werking. Hij voelde zich vrij genoeg om weer luchtigere raps te schrijven. Het eerste resultaat daarvan; BILLIE EILISH; een 99 seconden durende oorwurm die nogal wat voeten in de aarde had. Niet qua tekst, in ieder geval; die schreef hij nadat hij Billie Eilish eens backstage was tegengekomen op een festival. Maar het team van Pharrell moest de sample uiteraard clearen, en daarna moest hij nog Universal Music Group overtuigen om de naam Billie Eilish te gebruiken als tracktitel. Toen hij haar op een Instagram-story op zijn nummer zag dansen, wist hij dat het goed ging komen.
“Ik heb het liedje geschreven zonder beat”, vertelt White tegen Boardroom. “Billie Eilish is zeer invloedrijk in hiphop. Lil Baby rapt er ook over. Ik zag haar bij Austin City Limits in 2019 en bedacht eigenlijk meteen twee metaforen en ging lopen met het concept. Dat grote t-shirt van haar, het was een vibe. Alleen al het zien van haar esthetiek… Het grote t-shirt-tijdperk was in 2002, toen N.O.R.E.’s track een hitsingle was. Nothin’ was een van mijn favoriete nummers toen ik opgroeide.” Daarmee is de cirkel voor hem duidelijk rond.
“Hiphop is van oudsher gemaakt om regels te breken. Onze ouders luisterden naar platen, wij gingen op platen scratchen. We nemen de liedjes waar onze ouders naar luisteren, en samplen ze. Billie Eilish breekt ook regels. Dat resoneert gewoon goed bij ons, hiphopartiesten. We zien die shit en kunnen ons ermee relateren.”
BILLIE EILISH is zodoende niet alleen de eerste luchtige track die Armani White schreef na wederom een trauma te hebben opgelopen, maar eveneens het verstoren van de bestaande regelgeving. Want waarom zou je de tracks die je vroeger hard vond niet gewoon kunnen samplen? Het kost wat juridisch getouwtrek, maar dan heb je ook wat, moet hij gedacht hebben. Het resultaat is wat telt; een smerige banger die bij ons nog wel even in de roulatie blijft komende zomer.
Beluister BILLIE EILISH en nog 19 andere tunes van het moment hieronder.