In de eindspurt van vorig jaar werden we verrast door Breed & Boos, een zeven tracks tellende plaat van Brusselaar Berry met Slenterprise-frontman $KEER&BOO$. De zojuist verschenen videoclip voor de heerlijke posse-cut daarop, is een door de as van blunts bevlekt en aan de straatstenen geschraapt juweel geworden. We belden met Slenterprise-manager Sanjin Hadzalic, om erachter te komen hoe een verlaten pakhuis in Brussel de meest grimy video op kon leveren die Hype Willams nooit geschoten heeft.
Het valt voor luisteraars soms al niet mee om bij te houden waar de Limburgers van Slenterprise en Nijmegenaren van VXF allemaal mee bezig zijn, maar voor manager, fotograaf en videomaker Sanjin Hadzalic is het zelfs een fulltime job. “Als groep zijnde hebben we vorig jaar twintig tapes uitgebracht” vertelt hij. “Terwijl de ene werd geüpload werd de andere al gemixt. Maar er ligt nog zoveel, ik overdrijf niet als ik zeg dat we het drievoudige daarvan uit hadden kunnen brengen.”
Niet heel vreemd dus, dat het vorig jaar zelfs hem verraste toen boegbeeld van de groep $KEER&BOO$ hem vertelde dat hij een plaat met de Brusselse rapper Berry af had. “Oké, dat wist ik niet”, was zijn eerste reactie. “Hard!”
Toen in de zomer van 2018 op WOO HAH! twee tracks in de set van Zwangere Guy door een gastoptreden van door $KEER&BOO$ ingevuld werden, wist nog niemand in het publiek naar wat dit de opmaat zou worden. Hadzalic: “$KEER&BOO$ is naar een studiosessie van Zwangere Guy gegaan in de Red Bull Studios in Amsterdam. Daar is de track Foutu gemaakt, die op zijn album Wie Is Guy staat. Sindsdien is die connectie er.”
Die bleef er bovendien, en werd zelfs versterkt. Slenterprise-producer Yung Umbro maakte beats voor Guy, en $KEER&BOO$ stuurde op zijn beurt weer beats naar Berry, een rapper die bevriend is met de mannen van Guy’s crew Stikstof. “Elke beat die hij maakte rapte Berry direct vol, dus daar was duidelijk een goede klik. Na een tijdje had hij zoveel beats gepakt dat ze dachten ‘waarom maken we dan niet een plaat samen?’”
Het resultaat is het eind vorig jaar verschenen Breed & Boos, waarop onder meer de track Tot De Dood te vinden is. Een heerlijk grauwe posse-cut waar naast Berry en $KEER&BOO$, RonnyHuana, Zwangere Guy, Jazz en Eijer aan bijdragen. Dat de chemie leeft tussen de Belgen en Nederlanders blijkt wel wanneer je dit aardedonkere stuk onderkoelde boombap je speakers uit laat denderen. Hadzalic wist het meteen: “Dit moet geclipt worden.”
“Dit moesten we doen, het was gewoon voor de culture.”
“We hebben allerlei scenario’s bedacht” zegt Hadzalic, “maar onze vaste videomaker Festus zei na een tijd: ‘Nee, we moeten er er echt zo’n keiharde cypher-video van maken, waar iedereen achter elkaar staat en er dan één naar voren komt.’ Ik ging het meteen in gang zetten, checken of iedereen kan. Dit moesten we doen, het was gewoon voor de culture.”
Er werd een zondag geprikt waarop iedereen nog een gaatje in de agenda had. “We wisten alleen van tevoren niet dat we dat weekend drie shows zouden hebben, te beginnen bij $MIB day in Paradiso”, herinnert Hadzalic zich lachend. “Dat was best zwaar. Ik heb de jongens uiteindelijk op zondag bij een afterparty opgehaald, en ben van daaruit doorgereden naar Brussel om de video te schieten.”
Het resultaat doet mede dankzij de ronde ruimte waarin alle rappers staan denken aan de hoogtijdagen van Hype Williams-video’s, maar dan in een variant waarin er sokken met builen vol sos, in plaats shiny suits gedragen worden. Hadzalic: “De eerste locatie was bij een vriend van Berry. Het was een soort oud pakhuis voor sportartikelen dat super-grimy was. Aan de voorkant leek het nog vrij netjes, maar hoe verder je naar achteren liep, hoe verder je terug de tijd in ging. Er stonden oude metaalbewerkingsmachines die al veertig jaar niet meer gebruikt werden; een perfecte spot om een video te draaien.”
Het bedrieglijk basale idee voor een klassieke cypher-video van Festus bleek een gouden greep. “Er staan best wel veel rappers op, en als je dan net zoveel verschillende locaties gaat pakken, wordt het saai of lastig te kijken; dan blijft het maar gaan”, weet Hadzalic. “Maar in dat cypher-format is het juist vet, want je ziet die hele gang en denkt ‘wat gaat die nou doen? Wanneer komt die naar voren?’”, blikt hij tevreden terug. “Het heeft perfect uitgepakt zo.”