Slim Shady ziet vandaag Abraham. En van die halve eeuw dat Marshall Bruce Mathers III in leven is, zegent hij ons al bijna de helft op het allerhoogste niveau met raps. Slim Shady is een taalvirtuoos, een zelfbenoemd student van de game en evolueerde flink in zijn inmiddels 25-jarige carrière. Wie zijn wij om dat dubbele feestje niet even flink mee te vieren? Precies, dus hebben we zijn pen game andermaal bestudeerd tot op microscopisch niveau en kwamen tot de conclusie dat we een lijst moesten maken van zijn beste coupletten ooit.
Eminem heeft natuurlijk meerdere kanten als rapper, en heeft diverse muzikale transformaties ondergaan. In het begin van zijn carrière werd hij gezien als ‘die drugsgebruikende witte rapper die enkel wilde shockeren.’ Later werd zijn werk persoonlijker. Veel van zijn fans groeiden met hem mee; ze wilden puurheid, eerlijkheid in plaats van geforceerde hits en disses. Feit blijft overeind; dat is wel waar hij zo’n twintig jaar geleden bijzonder goed in was.
Em is een meester in taal. Een bewonderaar van zijn voorgangers en nakomelingen, iemand die houdt van woordspelingen, alliteraties, double entendres en ironie. Bovenal is hij een spin in een web van verhaallijnen. Over troebele familiaire relaties, de onvoorwaardelijke liefde voor zijn kinderen, zijn fameuze signing bij Dr. Dre, zijn getier tegen de Amerikaanse politiek, diverse controverses en hoe hij zijn jeugd doorbracht in een trailer. De ene keer verpakt hij het in raptechnische of abstracte hoogstandjes, de andere keer is hij serieus en direct.
Een monsterklus om allerlei albumtracks, non-singles, freestyles en featurings uit te pluizen? Jawel, maar hey; iemand moet het doen. We tellen af van 50 naar 1, dus let’s go! Happy birthday, Em!
Wat hoor je: Hathaway’s klassieker in een modern jasje, waarover Eminem behoorlijk spazzed. Het even briljante als frappante moment dat Kanye en Taylor Swift ooit deelden op het podium tijdens de VMA’s wordt en passant ook nog verwerkt.
De bars: “Cold-hearted, from the day I Bogarted the game, my soul started to rot, fellow / When I’m not even in my harshest, you can still get roasted, ‘cause Marsh is not mellow.”
Wat hoor je: een albumtrack van D12’s Devil’s Night, waarvan je nog wel meer tracks gaat tegenkomen in deze lijst. Eminem komt guns blazin’ naar buiten. Wanneer hij trucjes uithaalt met de flow, speelt de beat net zo vrolijk mee.
De bars:
“Middle fingers flipped at censorship,your friends just flipped over the swift penmanship
Ever since I spit some shit on Infinite
I’ve been giving it 110%
‘Cause when I vent, most of my energy’s spent on enemies
80% of what I invent is Hennessy
20% is from being hungry as sin
10’s because I love being under your skin.”
Wat hoor je: Eminem op zijn shock value-rapshit, zonder die shock value ooit boven de stijl uit te laten stijgen. De strakheid staat nog altijd bovenaan. Volgens hemzelf ‘gewoon een raptrack’, legt hij uit in het boek Angry Blonde: “I was just fucking around when I made this song. To me it’s just a rap record. The message behind it was just complete sarcasm. I wanted to be clear: Don’t look at me like I’m a fucking role model.”
De bars: “I get a clean shave, bathe, go to a rave
Die from an overdose and dig myself up out of my grave.”
Wat hoor je: Eminem die een reünie houdt met drie van de vier Slaughterhouse-members. Nadat zij de microfoon ter handen hebben genomen belandt ‘ie in de handen van de gastheer om het klusje te klaren.
De bars: “Word to Method Man
She heard some Wu-Tang coming from towards the patio
She was like, “What the heck was that?”
She went to check on the noise and go inspect the deck
Then I jumped out with a sword and yelled, “Protect your neck.”
Wat hoor je: Eminem die drie minuten lang stoïcijns dubbelrijmt over hoe hij geen woord uit zijn pen krijgt, terwijl de beat om zijn flow heen steeds verder uitbouwt.
De bars: “Just sometimes, it’s always me, how dark can these hallways be
The clock strikes midnight, one, two, then half past three
This half ass rhyme with this half ass piece of paper
I’m desperate at my desk, if I could just get the rest of this shit off my chest again.”
Wat hoor je: een fired up Em die Everlast aanpakt, en na een beat switch ook de flow en beat van de iconische disstrack Hit ‘Em Up van 2Pac leent om Evidence een lesje te leren. Had ‘ie maar niet in de studio moeten zijn toen Everlast zijn Eminem-diss opnam.
De bars: “I keep ‘em comin’ while you runnin’ out of breath
Steady duckin’ while I’m punchin’ at your chest, you need to rest”
Wat hoor je: wellicht de minst luisterbare track van deze lijst. Op het over het algemeen zeer relaxte comeback-album van Dr. Dre, Compton uit 2015, kon Eminem uiteraard niet ontbreken. Het staat bol van de techniek die wellicht de inhoud wat overschaduwt, maar Em blikt stiekem prachtig vooruit op zijn nalatenschap.
De bars: “And I hope my spirit haunts the studios when I’m gone
My picture jumps off a poster and just floats through the halls
And fuckin’ goes through the walls like the ghost of Lou Rawls.”
Wat hoor je: de meest nerveuze beat van The Eminem Show, die op wonderbaarlijke wijze nog ruimte laat voor Eminem om er rustig op los te experimenteren met flows. Onderliggend zit het – dan nog – eeuwige venijn.
De bars: “And Lord have mercy on anymore of these rappers that verse me
And put a curse on authorities, in the face of adversity.”
Wat hoor je: precies wat je moet doen als je te gast bent bij partner-in-rhyme Royce da 5’9”.
De bars: “You’re havin’ a little trouble fathomin’ this is actually happenin’
Like Anderson Silva when he snapped his shin in half
And then had shit hangin’ by a flap of skin
After he tried to plant the shit back on the mat again.”
Wat hoor je: het ijzingwekkende relaas van een fan die geobsedeerd is door de rapper. Het eindresultaat groeide uit tot een van zijn grootste hits.
De bars: “But she don’t know you like I know you Slim, no one does
She don’t know what it was like for people like us growin’ up, you gotta call me, man
I’ll be the biggest fan you’ll ever lose
Sincerely yours, Stan
P.S. we should be together too.”
Wat hoor je: een Em die uitlegt wat je doet als de critici benieuwd zijn wat je gaat doen als je niet meer kunt rappen over blut zijn en drugs gebruiken. Precies, juist dát, én méér.
De bars: “They said I can’t rap about bein’ broke no more
They ain’t say I can’t rap about coke no more (ah)
Slut, you think I won’t choke no whore
‘Til the vocal cords don’t work in her throat no more?”
Wat hoor je: Eminem in de bloei van zijn carrière, een Shady Records imperium opbouwend, schoten vurend naar iedereen. Van Mariah Carey tot hiphopjournaliste Kim Osorio moeten het ontgelden, veel aan de hand van verwijzingen naar Cypress Hill.
De bars: “Dragged through the barrio and fucked like Kim Osorio’s
Little sorry ho ass, go ask B-Real
We burn Source covers like fucking Cypress Hill (break it down!)
Did in the ’90s, when you was in diapers still.”
Wat hoor je: de possecut van The Marshall Mathers LP, waarop Eminem zijn absentie op de voorganger meer dan goed maakt.
De bars: “Gimme the mic, let me recite ’til Timothy White
Pickets outside the Interscope offices every night
What if he’s right? I’m just a criminal makin’ a livin’ off of the world’s misery
What in the world gives me the right
To say what I like and walk around flippin’ the bird?
Livin’ the urban life like a white kid from the burbs.”
Wat hoor je: een verzameling supersterren op wat mogelijk de grootste possecut van de jaren ’10 is. Eminem pakte de triomfantelijke beat anders aan dan de rest: “Ik hoorde er een double time beat in”, verklaarde hij later, “dus ik moest sneller rappen.” Dit werd gezien als zijn comeback-verse na de minder ontvangen platen Encore en Relapse.
De bars: “He’s wondering if he should spit this slow
Fuck no, go for broke, his cup just runneth over, oh no
He ain’t had him a buzz like this since the last time he overdosed.”
Wat hoor je: Eminem die het vermoorden van zijn vrouw – zoals wel vaker – beschrijft, maar dan met binnenrijm van het hoogste kaliber.
De bars: “Fuck blood, I wanna see some lungs coughed up
Get shot up in the hot tub ’til the bubbles pop up.”
Wat hoor je: Eminem die de term ‘oncomfortabel’ naar een nieuw niveau helpt. En hield zich daarmee zelfs meer dan staande naast de man die velen beschouwen als de grootste rapper aller tijden.
De bars: “There’s several different levels to Devil worshippin’
Horse’s heads, human sacrifices, cannibalism, candles and exorcism
Animals, havin’ sex with ‘em, camels, mammals and rabbits
But I don’t get into that, I kicked the habit!”
Wat hoor je: openhartige raps over zijn vader die hem als kind in de steek liet, zijn turbulente affaire met zijn ex-vrouw Kim en zijn onherstelbaar beschadigde relatie met zijn moeder.
De bars: “But put yourself in my position, just try to envision
Witnessin’ your mama poppin’ prescription pills in the kitchen
Bitchin’ that someone’s always goin’ through hear purse and shit’s missin’
Goin’ through public housin’ systems, victim of Munchhausen’s Syndrome.”
Wat hoor je: een mc die de titel van de track eer aandoet.
De bars: “You wacker than the motherfucker you bit your style from
You ain’t gon’ sell two copies if you press a double album.”
Wat hoor je: de legende gaat dat Masta Ace ooit Eminem’s verse hoorde en hem simpelweg in een nieuwe track heeft geplakt, maar dat is nooit bewezen. Wij horen hier twee future rap legends op een track, de één (Em) zwaar beïnvloed door de ander.
De bars: “I’m so bananas I’m showing up to your open casket
To fill it full of explosive gases and close it back
With a lit match in it while I sit back and just hope it catches
Blow you to fragments, laugh, roll you, and smoke the ashes.”
Wat hoor je: een furieuze Eminem middenin zijn beruchte beef met Ja Rule en Benzino, fired up en klaar om een magazijn woorden te legen over iedereen die zijn weg naar succes blokkeert. Een bewijs dat je niet de naam van zijn dochter in een track moet noemen als je zelf nog op zoek bent naar een glansrijke carrière in de muziekbusiness.
De bars: “So we gonna beef, and keep on beefing, unless
You’re gonna agree, to meet with me in the flesh
And settle this face to face, and you’re gonna see
A demon unleashed in me, that you’ve never seen.”
Wat hoor je: Outsidaz, de eerste rapgroep die Eminem hielp mee op de kaart te zetten door hem als featuring uit te nodigen. De syllables in zijn verse vormen het hoogtepunt van de track.
De bars: “I’m so weeded, I can freestyle for sixteen bars (Ha ha ha)
Right off the top, then go back to the top and then repeat it (Ha)
Write it down on the paper and still be able to read it (Sorry)”
Wat hoor je: een Eminem die over een beat rapt die hij eerder met labelgenoten Obie Trice en 50 Cent had gepakt (zie later in deze lijst). Dit keer compleet on the loose, freestylend, zijn liefde voor de rapgame niet onder stoelen of banken stekend.
De bars: “I live for the love of rap
You crazy? I’ve made beats for Jay-Z for free
Page me, you need a beat, you Canibus?
Then it’s Dre’s fee, you Kay Slay, the fees waived.”
Wat hoor je: een vaak vergeten track. Op zich niet gek; deze komt van 50 Cent’s The Massacre, een plaat uit hetzelfde tijdperk als die andere draak Encore. Maar de makers ervan hebben tijdloze klassiekers op hun naam staan. Om deze track daartoe te rekenen gaat wat ver, maar na een paar keer beluisteren kan niet anders dan geconcludeerd worden dat Eminem zijn stem hier als instrument bijna op laat gaat in de beat, terwijl hij een duizelingwekkende flow neerlegt.
De bars: “’Cause when we beef, we pull each other in
To the bull shit like were conjoined at the hip
It’s just unavoidable, some of the shit is squashable
Some shit’ll never boil over.”
Wat hoor je: Op The Eminem Show uit 2002 staan zóveel iconische songs, maar eentje die vaak vergeten wordt is Square Dance. Het tweede couplet schetst een meeslepend beeld van een wereld waarin jonge mannen worden opgeroepen om politieke oorlogen mee uit te vechten op vreemde bodem. Daartegen (en uiteraard tegen nog veel meer) ageert Em, op een directe en humoristische wijze.
De bars: “Yah, you laugh ’til your motherfuckin’ ass gets drafted
While you’re at band camp thinkin’ the crap can’t happen
‘Til you fuck around, get an Anthrax napkin
Inside a package wrapped in Saran Wrap wrapping
Open the plastic and then you stand back gasping
Fuckin’ assassins hijackin’ Amtracks crashin’
All this terror America demands action
Next thing you know you’ve got Uncle Sam’s ass askin.”
Wat hoor je: een Eminem die midden in zijn Shady Records prime zit, geflankeerd door signees Obie Trice en 50 Cent. Kortom; een Em waar niet mee te fucken valt.
De bars: “And I’m still matic the way I flow to this beat,
You can’t sit still, it’s like tryin to smoke crack
And go to sleep, I’m strapped,
Just knowing any minute I could snap,
I’m the equivalent of what would happen if Bush rapped.”
Wat hoor je: Waarschijnlijk een van Eminem’s meest persoonlijke songs, die blootlegt waar hij doorheen moest toen hij zoveel energie had gestoken in een beef dat het hem niet lukte een fatsoenlijk album te pennen. Dat gegeven liet hem nog een aantal andere zaken overpeinzen.
De bars: “That Ja shit, I tried to squash it, it was too late to stop it
There’s a certain line you just don’t cross, and he crossed it
I heard him say Hailie’s name on a song and I just lost it
It was crazy, the shit went way beyond some JAY-Z and Nas shit
And even though the battle was won, I feel like we lost it
I spent so much energy on it, honestly I’m exhausted.”
Wat hoor je: een beat die Eminem leverde aan Xzibit, en waar hij zelf ook een aantal fraaie coupletten op schreef.
De bars: “And I’m the bad guy, ‘cause I don’t answer my door, like, “Hey! Hi! You guys wants some autographs? Okay, form a straight line!”
Sometimes I feel like loadin’ this rifle
And climbin’ the roof at night and hidin’ outside to snipe you
It’s not that I don’t like you
It’s just that when I’m not behind the mic, I’m a person who’s just like you.”
Wat hoor je: zoals de titel al zegt duikt Eminem in een persona nadat zijn fans en critci zijn lyrics weer eens veel te serieus namen. Tussen de homofobische teksten, verkrachtings-referenties en drugsverhalen neemt Eminem de tijd om zijn clowneske gedrag te verklaren.
De bars: “The mother did drugs, hard liquor, cigarettes and speed
The baby came out, disfigured ligaments indeed
It was a seed who would grow up just as crazy as she
Don’t dare make fun of that baby, ‘cause that baby was me.”
Wat hoor je: Eminem’s spacey openingsverse op een razendpopulaire D12-single die je waarschijnlijk nóg beter kent als Purple Hills, de versie die op MTV, TMF en The Box kwam vóór 22:00 ’s avonds. Flow wise grensverleggend, tegen een trapritme aan schurend voordat het überhaupt zo genoemd werd.
De bars: “These shrooms make me hallucinate
Then I sweat ’til I start losin’ weight
‘Til I see dumb shit start happenin’
Dumber than Vanilla Ice tryin’ to rap again.”
Wat hoor je: Eminem’s featuring op een plaat van Jadakiss, waarbij hij een hele verse rijmt op de zelfde klanken; van D-Block tot G-Unit Reeboks.
De bars: “You won’t even see cops, hip-hop police don’t even stop
On D-Block, where everybody wants to be ‘Pac
And you can get popped over the new G-Unit Reeboks.”
Wat hoor je: tongue-in-cheek trolling at it’s finest.
De bars: “Put Christopher Reeves on a unicycle with a kickstand
Kick it up and push him and lead him right into quicksand
Here, you need a hand, big man? Grab hold of this branch
With both hands, man, they don’t understand I’m just a sick man.”
Wat hoor je: een verstopte track aan het einde van het Devil’s Night-album van D12, waarop Eminem helemaal solo te werk gaat. Op zijn eigen beat levert hij een disstrack tegen Limp Bizkit’s Fred Durst en DJ Lethal… én Dilated Peoples.
De bars: “So from doin’ a song with Method to beggin’ to get accepted
I’m peggin’ Fred with the bottle of dye that he bleached his head with.”
Wat hoor je: Eminem’s grootste krachten: met een kettingzaag door alle bullshit heenzwaaien en het erkennen van zijn eigen hypocrisie. Dat doet ie in een constant op dezelfde manier meanderende flow. In de finale richt hij zich rechtstreeks tot Irv Gotti en Ja Rule.
De bars: “Dawg, I’m talkin’ to you straight if the situation escalates
Any worse, we’re gonna lose another soldier to this game
And if I get killed for this rap, I got a million in cash
That says I will get you back in Hailie’s name.”
Wat hoor je: Eminem die zijn shock value was verloren, en noodgedwongen naar binnen moest kijken van zichzelf. Hier bespreekt hij openlijk en gedetailleerd de drugsproblemen die hij had ten tijde van de opnames van het album waarop deze track te vinden is; Relapse uit 2009.
De bars: “Go in the room and shut the bedroom door and wake up in an ambulance / They said they found me on the bathroom floor, damn.”
Wat hoor je: heel veel namedropping, maar in ieder geval weinig fucks.
De bars: “So you can sit me here next to Britney Spears?
Shit, Christina Aguilera better switch me chairs
So I can sit next to Carson Daly and Fred Durst
And hear ‘em argue over who she gave head to first
Little bitch put me on blast on MTV
“Yeah, he’s cute, but I think he’s married to Kim, hee-hee.”
Wat hoor je: De quasi-publisher van hiphopmagazine The Source vond Eminem slecht voor de hiphopcultuur. Dus antwoorde Eminem op de meest hiphop manier mogelijk; door hem levend te begraven.
De bars: “If you was really selling coke, well then what the fuck / You stop for, dummy? If you slew some crack, you’d make a lot more money than you do from rap.”
Wat hoor je: pre-Marshall Mathers LP Em, die gesandwitched zit tussen twee coupletten die hij voor Dr. Dre’s 2001-single schreef. Dat doet er verder niet toe, want tussen het vermoorden van een man, een vrouw en een tweeling in een hete auto door, doet Shady je gewoon vergeten wie ook alweer de hoofdartiest van de track was.
De bars: “So what do you say to somebody you hate (What?)
Or anyone tryna bring trouble your way?
Wanna resolve things in a bloodier way? (Yup)
Just study a tape of N.W.A!”
Wat hoor je: de Eminem-lyric die zelfs je vriendin kan meezingen. Lose Yourself werd geschreven en opgenomen op de set van de film 8 Mile en transformeerde dusdanig van soundtrack tot een anthem.
De bars: “His palms are sweaty, knees weak, arms are heavy
There’s vomit on his sweater already, mom’s spaghetti.”
Wat hoor je: Bad Meets Evil, het duo dat Em vormde met Royce da 5’9”. Meer dan een decennium na de initiële kickstart op The Slim Shady LP dropten ze samen een EP die prima door kon gaan voor een album. Daarop flexten de Detroit mc’s beiden hun pen game en deze joint is daar een perfect voorbeeld van.
De bars: “Terrible, but not rip-able, invincible, I hung invisible
Fuckin’ mistletoe over the world, I stuck my ass up under it.”
Wat hoor je: de échte horror-achtige intro van het album dat je voor de rest op zich best kunt vergeten.
De bars: “Sitting nude in my living room, it’s almost noon
I wonder what’s on the tube, maybe they’ll show some boobs
Surfing every channel until I find Hannah Montana then
I reach for the aloe and lanolin, bust all over the wall panellin’”
Wat hoor je: Em op zijn rapshit, op een headbanger uit zijn hoogtijdagen.
De bars: “And by the way, NSYNC, why do they sing?
Am I the only one who realizes they stink?
Should I dye my hair pink and care what y’all think
Lip sync and buy a bigger size of earrings?”
Wat hoor je: een sicke dosis rijmvaardigheid, met duizelingwekkende flow en kadans waarin woorden worden afgebroken, die we tot dan toe nog nooit hadden gehoord.
De bars: “I sit back with this pack of Zig-Zag’s and this bag
Of this weed, it gives me the shit needed to be
The most meanest MC on this, on this Earth
And since birth I’ve been cursed with this curse to just curse.”
Wat hoor je: Eminem’s variant van Aerosmith’s Dream On, inclusief Joe Perry op een extra gitaarsolo aan het eind. Vlak daarvoor richt hij zich op kinderen die net als hij een moeilijke jeugd hebben en die rap gebruiken om aan hun problemen te ontsnappen. Omdat Eminem als kind troost vond in donkere tijden door te luisteren naar zijn favoriete artiesten, hoopt hij met zijn muziek hetzelfde te kunnen doen voor deze generatie.
De bars: “Or for anyone who’s ever been through shit in they lives
So they sit and they cry at night, wishin’ they’d die
‘Til they throw on a rap record and they sit and they vibe
We’re nothin’ to you, but we’re the fuckin’ shit in they eyes.”
Wat hoor je: Een superhongerige Eminem in zijn jonge jaren. Agressief flowend over zijn thuisbasis over een boombapbeat, op wat waarschijnlijk de minst populaire track van Marshall Mathers LP is.
De bars: “Did I just hear somebody say they wanna challenge me here? (Huh?)
While I’m holdin’ a pistol with this many calibers here? (Here)
Plus a registration that just made this shit valid this year? (Year)”
Wat hoor je: Dé stadionrock-tune van Em, inclusief We Will Rock You-ritme. Een tune waarvan je het eerste couplet ongetwijfeld mee kunt rappen en de tweede zijn lijst favo mc’s bevat, maar waarvan de derde raptechnisch nóg strakker in elkaar zit.
De bars: “But I’ll never be served, my spot is forever reserved
If I ever leave Earth, that would be the death of me first
‘Cause in my heart of hearts I know nothin’ could ever be worse
That’s why I’m clever when I put together every verse.”
Wat hoor je: een introductie van signee 50 Cent op diens Shady-debuut, letterlijk en (stijl)figuurlijk.
De bars: “Take some Big and some ‘Pac and you mix ‘em up in a pot
Sprinkle a little Big L on top, what the fuck do you got?
You got the realest and illest killers tied up in a knot
The juggernauts of this rap shit, like it or not.”
Wat hoor je: Een Eminem die al zijn lyrical syllable miracle-periode in was geslagen, maar zich hier nog verdacht goed in wist te houden om niet te ham te gaan op de ingetogen productie en het dito onderwerp. Schijnbaar kon hij Yelawolf niet zijn labelcontract bij hem uit laten dienen zonder hem achter te laten met een fabuleus couplet, waarin hij de gevan zijn overleden homie Proof kanaliseert.
De bars: “I’m the Iggy Pop of hip-hop when I walk in the booth
Dawg, I’m the truth, like Biggie rockin’ with 2Pac in a suit
Talkin’ to Proof, droppin’ a deuce
Fill up a syllable clip like a refillable script, cock it and shoot
And who you think’s my Glock that I use
That I pull from to get my strength up against these haters?
And he’ll be waitin’ at the gate when you get sprayed up
Sendin’ you hoes straight up to deal with my best friend.”
Wat hoor je: D12, maar dan met heavy gitaren eronder. Em mag de door Dr. Dre geproduceerde single afsluiten.
De bars: “Watch me, ‘cause you figured you got me in this hot seat
You motherfuckers wanna judge me ‘cause you’re not me
You’ll never stop me, I’m top speed and you pop me.”
Wat hoor je: Hoe Eminem de kaas van het brood van JAY-Z afsnoept, als enige featuring op diens album The Blueprint. Een daad die zelfs leidde tot een werkwoord. Iemand ‘renegaden’, iemand compleet aan gort kauwen op zijn eigen track.
De bars: “Since I’m in a position to talk to these kids and they listen
I ain’t no politician, but I’ll kick it with ‘em a minute
‘Cause, see, they call me a menace and if the shoe fits, I’ll wear it
But if it don’t, then y’all will swallow the truth, grin and bear it.”
Wat hoor je: een bijzonder vervolg op Stan. Naast de storytelling spreekt de man al zijn onzekerheden uit. Dat doet hij in zo’n poëtische stijl dat ik denk dat dit een van de beste coupletten is. Period. De beat en de switch erin passen perfect bij de inhoud.
De bars: “I represent everything you take for granted
‘Cause Marshall Mathers, the rapper’s persona
Is half a facade, and Matthew and Stan’s just symbolic
Of you not knowin’ what you had ’til it’s gone
‘Cause after all the glitz and the glam
No more fans that are calling your name
Cameras are off, sad, but it happens to all of them
I’m the hindsight to say, “I told you so!”
Foreshadows of all the things that are to follow.”