Regelmatig zetten we producers in de spotlight op HIJS. Het Nederlandse beattalent krijgt een kans met bijvoorbeeld #HIJSBEATS en de Amerikaanse producers, daar schrijven we over. Zo stuitten we al in een vroeg stadium op namen als IAMNOBODI, Kaytranada, The Fam, Metro Boomin’, Mike WiLL Made-It en uit Nederland bijvoorbeeld Esko en BANGANAGANGBANGERS. Maar ook gerenommeerde producers, die jaren geleden al hun strepen hebben verdiend, krijgen de aandacht bij ons (zie Alchemist en DJ Premier bijvoorbeeld). Nu richten we onze pijlen op een jongen die sinds 2010 zóveel dikke tunes heeft geproduceerd dat ‘ie volgens ons niet meer in deze serie mag ontbreken. Zijn naam? Ronald LaTour a.k.a. Cardo!
Foto: DJBoothTV
Cardo is met zijn 32 jaar niet meer van de jongste generatie beatmakers, maar als je ziet (en vooral hoort) wat hij in de afgelopen zeven jaar aan meters heeft gemaakt, komt zijn honger naar hits perfect naar voren. De manier waarop hij is begonnen met beats maken is wel een hele opmerkelijke: samen met zijn broer speelde hij graag deuntjes in tijdens het spelen van MTV’s Music Generator op de Playstation. beïnvloed door DJ Quik en DJ Toomp besluit hij zich te wagen aan het maken van beats en al snel he turned it up a notch; in 2010 begon hij met produceren voor Mac Miller en Chevy Woods, waarna hij door laatstgenoemde op tour werd meegenomen waar hij Wiz Khalifa ontmoette. Wiz was gecharmeerd van de instrumentaties van Cardo, dus gebruikte hij er een aantal voor zijn zeer goed ontvangen Kush & Orange Juice mixtape. De producer kwam er overigens pas een maand na de release van de tape achter dat hij er deel van uitmaakte. En zijn appearance op bijvoorbeeld Mezmerized – de beat die hij naar eigen zeggen maakte op de dag dat zijn dochter werd geboren – liet andere rappers niet koud en dus kon de producer uit St. Paul, Minnesota aan de bak.
Zijn funky, outer space-sounds werden opgemerkt door zowat de hele rapgame, nadat stonerrapper Wiz Khalifa ermee aan de haal was gegaan. Van inhouse producer voor diens crew Taylor Gang groeide hij uit tot een multigetalenteerde muzikant, maar op persoonlijk vlak ging het niet zo goed met hem; hij belandde meer dan eens in de bak (“die dingen gebeuren als je meedoet aan het straatleven”) omdat hij op andere manieren dan muziek geld wilde verdienen. Toen hij er voor de laatste keer uitkwam, besloot hij meteen richting zijn moeder in Texas te verhuizen. Werken in een veiligere omgeving heeft hem geen windeieren gelegd. Hij richtte er EI$G (Everything Is Gold) op, een collectief waarin ook onder meer producers Johnny Juliano en Yung Exclusive – waarmee hij frequent collaboreert – en rappers Pizzle en Gerard Walker opereren.
Hij stichtte er een gezin, waarvan de oudste spruit een meisje is dat hem nota bene hielp bij het maken van de beat voor Meek Mill’s track Levels. “Ik kwam de kamer binnen en ze zat wat te pingelen op mijn keyboard, waar ik nét ervoor samples had ingeladen. ‘Wat doe je?’, vroeg ik. ‘Zit ik in de problemen?’, antwoordde ze verbouwereerd. Ik zei dat ze op mijn schoot mocht komen zitten en het opnieuw moest spelen. Toen hebben we samen in nog geen drie kwartier die beat gemaakt”, vertelde de producer tegen The Hundreds. Dat is trouwens niet de enige frappante manier waarop zijn beats tot stand komen. Een andere keer was hij met wat vrienden onderweg naar een gig in Las Vegas, toen ze verdwaald raakten. Omdat de straten buiten de strip aldaar allemaal op elkaar lijken raakten ze de weg kwijt en reden ze drie uur lang door wijken, met Cardo zittend op de achterbank. Hij toverde zijn laptop tevoorschijn en het resultaat is, niet geheel verwonderlijk, een beat die Lost In Vegas heet en als instrumentale tune werd gereleased via het gerenommeerde Fool’s Gold-label.
Tegenwoordig kan hij zijn producties kwijt aan Jan en alleman. Of het nou The Game is die een collabo doet met Drake, één van de tofste tracks op het album CULTURE van Migos (Deadz ft. 2 Chainz) of op Kendrick Lamar’s veelbesproken vierde langspeler DAMN. (GOD.), Cardo is de laatste jaren niet weg te slaan en heeft een vinger in de pap op de belangrijkste releases. Want ook de hardste tune op het album Birds In The Trap Sing McKnight van Travi$ Scott komt van zijn hand. Net als de collabo van ScHoolboy Q en Kanye West, Seen It All van Jeezy en Jigga, en Kendrick’s Levitate. Well damn, de grootste anthems van de laatste jaren komen allemaal uit de koker van Cardo en het lijkt alsof niemand de man kan stoppen.