Het is een mager jaar voor trapmuziek. Met de albums van Future en Quavo en Takeoff was, met alle respect, weinig mis, maar echt memorabel zijn ze niet. Gelukkig is daar op de valreep van 2022 Metro Boomin, zonder twijfel een van de beste producers in het genre. In 2015 hadden we hem al op onze radar, inmiddels zijn zijn donkere en grimmige beats iconisch. Op HEROES & VILLAINS bouwt hij ze uit tot grootse arrangementen.
HEROES & VILLAINS is het tweede deel in een trilogie. Geheel in de lijn van zijn albums op eigen titel duikt hij weer in het superhelden-thema. Om met de deur in huis te vallen en alle spoilers achterwege te laten; H&V kent geen enkele slechte beat. Zijn nieuwste album luistert weg als een film; een heerlijk cinematische productie golft van symfonisch en triomfantelijk naar spooky en mineurig, zonder een op een hoop geveegd zooitje beats te zijn. Conceptueel gezien is het een beter album dan eerdere Metro-projecten en ook de samples zijn een stuk verrassender.
Dé superheld is Metro, maar de ultieme sidekick in dit verhaal is zonder meer 21 Savage. Iedere beat waar hij op springt past hem perfect, als een op maat gemaakt pak. Dat kunnen donkere toetsen met zware drums zijn, maar kan evengoed een klassieke r&b-touch hebben. Samen met The Weeknd steekt hij I Don’t Wanna Know (2004) in een nieuw jasje. In deze nieuwe, zachtaardigere versie wordt de betekenis van de tekst duidelijker. In de tekst zijn de artiesten zich ervan bewust dat hun meisje vreemdgaat, maar ze dagen haar liever niet uit, om elke discussie te vermijden die de relatie zou kunnen verscheuren.
Anders dan in het origineel is het 21 Savage die hier niet zoals Diddy wauwelt dat hij niet accepteert dat zijn droomvrouw hem verlaat, maar simpelweg strooit met de redenen daarachter. Het zien dat ze rijkdom geniet bij andere mannen acht hem zelfs niet in staat muziek te maken. Fun fact: Mario Winans, die het origineel zong, is als een mentor voor de producer uit Atlanta. Hij heeft zelfs geholpen met de productie van wat andere nummers op HEROES & VILLAINS.
Maar voor elke held is er een schurk. Wie hier Lex Luthor speelt? Onbetwist Travis Scott. Zijn zang is op geen van zijn nummers te verdragen. Fantasieloos en verveeld lijkt hij te schuifelen over de perfect gemaakte beats. Scott klinkt als een verwend kind dat in een sterrenrestaurant om een Happy Meal vraagt. Ik bedoel ‘shit cleanen als een klysma?’ Echt, gaan we dit soort lines gooien in 2022, ja?
Gelukkig maken een hoop anderen het goed. Future is in topvorm op Superhero; strak spittend, de beat compleet in zijn greep houdend. Don Toliver doet eigenlijk niets fout, Young Thug raakt in Metro Spider gedurende zijn raps steeds meer op stoom en ook Morgen Freeman (die ook een rol speelt in de albumfilm) is na zijn bijdrage aan Savage Mode II weer van de partij.
Dat Metro Boomin tussen die sterrencast en gastmuzikanten achter de knoppen als producer de ster blijft, is razend knap. Met vele fijne overgangen en verhalende skits zorgt hij voor een natuurlijke flow in het album. Waar de meeste produceralbums in hiphop vaak klinken als een compilatie, weet hij er sonische samenhang in aan te brengen.
Stream: